Våfflor och tranan!

Idag är det våffeldagen och då ska man ju självklart äta våfflor! Men en annan tradition som verkar vara helt okänd (?) är den om tranan. När vi var små så la vi en mössa vid kudden när vi gick och la oss och på morgonen så var den fylld med godis som tranan lagt dit. Känns som att inte många andra känner till detta, men jag googlade lite och det verkar som att alla har haft lite olika tradition en dag som denna, med allt från "tranbrev" till att springa runt barfota. Lite kul med traditioner, speciellt när man saknar julen så mycket. 
 
 
#1 - - Charlie CS - Kulturtant som älskar Julen:

Vilken kul grej!
Kommer denna tradition från någon av dina föräldrar? Är den från något landskap? Har inte riktigt koll på var du bor!

Svar: Ja, det kommer från min pappa som kommer från Öland. Jag är ingen expert men tror att man förr räknade att våren kom då med tranan. En kul liten tradition tycker jag :)
Julkulan

#2 - - Johanna :

Den traditionen har jag aldrig hört talas om. Spännande med olika traditioner!

Svar: Nej, det verkar inte vara många alls som hört talas om denna.. Jag tror att det firades att våren kom den dagen, tillsammans med tranan. :) Ja visst är det kul med traditioner! Och kul att det är så olika runt i landet :)
Julkulan