Inlagd gurka - recept!

I augusti la jag in gurka! Mycket husligt av mig! Det blev faktiskt så bra så jag gjorde en ny omgång några veckor senare. Dock finns inte att köpa inläggningsgurka när som helst utan bara under en begränsad tid. Har lite funderingar på att odla egna till nästa år nu när jag har en egen trädgård, men det är ännu i funderingsstadiet... Men här kommer receptet!
 
Ingredienser:
1 knippa dillkronor
1 kg västeråsgurkor
3 msk gula senapsfrön
2,5 dl ättiksprit (12%)
2,5 dl vatten
4,5 dl strösocker
1 dl salt
 
 
 
Tillagning:
1. Tvätta gurkorna noga och skiva
2. Varva gurkskivor, dillkronor och senapsfrön i rena burkar (Jag både diskade burkarna och ställde dom i ungen på 100 grader i 30 min samt kokade locken)
3. Blanda ihop lagen med socker och salt och rör till det löst sig väl.
4. Häll lagen i burkarna.
5. Häll i en liten skvätt extra ättika i burkarna.
 
 
Tips! Istället för att böka med massa burkar till en början så använde jag mig av en större bunke som jag varvade gurkorna med kryddor och hällde över lagen, sen la jag plastfolie över och slutligen en liten assiett på för att trycka ner gurkorna under ytan. Efter någon vecka hällde jag över i burkar.
 
 
De behöver någon vecka på sig för att dra till sig och bli riktigt goda. Men de blev populära här hemma så det är ju ett bra betyg! Plus att det är väldigt kul att få göra sånt här själv!
 

 
 
#1 - - Giggi:

Hej
Är inte vattenmängden för lite? Behöver man inte koka upp lagen?

Svar: För mig räckte vattenmängden, dock märkte jag att jag behövde göra mer lag om jag placerade gurkorna i burkar direkt. Jo jag hettade upp lagen, missade att skriva det 😊
Julkulan