Hur man firar Lucia.. egentligen

Spänning, förväntan, magiskt glitter, strumpbyxor som bara glider ner och doft av glögg och lussebullar. Det är några av mina första minnen av Luciafirande.

Det var när min syster var lucia på lekis och man fick följa med och se dom sjunga tillsammans med mamma och pappa. Det var fika i klassrummet och mörkt rum som lystes upp av luciakronor (ja plural för alla ville vara lucia) och tärneljus. 


Idag ska jag på mina barns första lussande, på förskolan med äldsta flickan. Det kommer inte bli fika eller mörka rum som lyses upp av luciakronor. Det kommer vara utomhus, vi kommer få se dom sjunga och sen åka hem. Alla till sina hus i säkerhet mot smitta. Vad jag längtar efter att pandemin ska gå över en gång för alla. Att få fira i klassrummen och passa på att se vilka teckningar och vilket pyssel de har haft för sig. Att få träffa andra mammor och pappor och veta vilka barn som mina barn leker med. Att se hur mina barn funkar i grupp. Fika tillsammans och ge barnen fina minnen. Kunna se ett luciatåg i en kyrka. ❤