Happpy halloween!

Hur säger man det på svenska? Glad halloween? God halloween? Det märks tydligt att detta inte är en svensk tradition när man blir osäker på såna saker. Alla vet ju till exempel att det heter glad påsk och god jul. 


Ett annat sätt som man märker att det inte är en svensk tradition är att vi inte riktigt har koll på när det ska firas... Idag är det som jag förstått det Halloween. 31 oktober. Men vi firar ju lite när som i anslutning till höstlovet, eller hur? Det kan lika gärna bli tidigare eller senare och ibland blandar vi ihop det med allahelgona och alla helgons dag och vad det kan heta. 

En tredje sak är att vi helt slopat bus här i Sverige. Ni vet bus eller godis. Åtminstone har inte jag upplevt att någon kommit till mig och kastar ägg eller toapapper. Har någon av er varit med om det? Det är jag givetvis MYCKET glad över! Tycker det är helt ok att det kommer några utklädda barn som ibland ger en teckning och får godis tillbaka. Påminner mig om påsken med påskkärringar. 

Med detta sagt så menar jag inte att man inte kan fira denna högtid ändå, fast på vårat sätt. Det är ju rätt mysigt med en liten högtid innan jul. Så finns det så många traditioner som lånats från andra kulturer genom tiderna ändå. Vem vet, en dag kanske thanksgiving kommer till Sverige?  

Lite olika bilder från bla Liseberg under deras halloween vecka 🎃

0 kommentarer publicerat i Halloween, Hösten;
Taggar: Bus eller godis, Halloween, Svenska traditioner, Utländska traditioner