Rostade solrosfrön

Nu är det ett tag sedan, men för er som missat min instagram så har jag alltså odlat lite solrosor i sommar. De är inte bara fina att titta på, man kan även skörda fröna och rosta. I Grekland gör de detta och det är supergott! Så jag tänkte göra ett försök. Det blev helt ok faktiskt, men nästa år ska jag se till att skydda blommorna från fåglar så fröna hinner bli lite större.


Såhär gjorde jag:

  1. Skölj av solrosfröna under rinnande vatten så att eventuella smutspartiklar försvinner.
  2. Lägg fröna i en skål och fyll skålen med så pass mycket vatten för att täcka fröna.
  3. Häll i 1/3 dl salt per 1 dl solrosfrön i skålen och rör om.
  4. Låt fröna ligga i saltbadet under natten. Om du inte har tid att vänta kan du tillsätta några extra deciliter vatten och koka upp fröna på spisen. Låt sedan fröna koka på låg värme i 1 – 1,5 timme.
  5. När fröna är klara med saltbadet kan du sätta på ugnen på 150 grader.
  6. Separera fröna från saltbadet med en sil.
  7. Sprid ut fröna på en ugnsplåt täckt med bakplåtspapper.
  8. Låt fröna rostas i ugnen under cirka 30 minuter. Rör om en eller två gånger under rostningen.
  9. Ta ut ugnsplåt och låt fröna svalna. Sedan är de rostade solrosfröna redo att ätas!

0 kommentarer publicerat i Skördetider
Taggar: Hemmagjort, Rostade solrosfrön, Skördetider, Solrosfrön, Solrosor, Sunflower