En dröm som gått i uppfyllelse...

För ett år sedan ganska exakt, så gick en av mina drömmar i uppfyllelse. Att få ge ut en bok 💗 Om jag ska beskriva hela upplevelsen så är det nog: skrämmande, overkligt och alldeles underbart!
 
I december 2020 (mitt i pandemin, när jag var gravid med mitt tredje barn) gav jag ut min första bok: Tomten Thure hittar hem. En julberättelse i 24 kapitel om en stadstomte från Göteborg som drömmer om att bli en riktig gårdstomte på landet.
 
 
 
Jag började skriva på min julkalender-bok för över 10 år sedan när jag bodde på Hisingen. Jag fick en pangidé tyckte jag och satte mig vid köksbordet och skrev för allt i världen med julmusik i högtalarna. Det var så kul att få en sån inspiration och bara skriva hela dagarna. Jag skrev klart en vad jag trodde var färdig bok och sen lät jag den vara. I 9 år. Det var först under vintern 19/20 som jag vågade skicka iväg mitt manus till en lektör för första gången. Det var så galet läskigt! Men också nyttigt. Efter det så skrev jag om halva boken på några månader och sen skickade jag in den igen till nya lektörer och sen skrev om lite till och SEN till olika förlag och ett av dom hörde av sig och ville ge ut min bok! 
 
Det är verkligen en snabbspolning av blod, svett och tårar här, men när man ser tillbaka så glömmer man ofta det mesta utom det roliga. Och att skriva en bok ÄR verkligen roligt. Ja jo, redigeringen kanske är lite mindre görskoj, men ändå en del av det!
 
MEN! Att skriva en bok och få den utgiven är inte slutet. Det är snarare efter det som det verkliga börjar. Det man faktiskt drömde om men ändå inte tänkt på innan. Att låta andra ta del av sitt verk. Se sin bok i en affär. Se sitt namn på en fysisk verklig bok. Få recensioner. En riktig berg och dalbana. Ibland har jag verkligen gråtit och tänkt att det här var det värsta jag varit med om, men mest har jag varit så himla glad och lycklig att jag inte vetat var jag ska ta vägen. Ibland har det gått i en rasande takt med försäljningen och ibland har det bara stannat av. Helt. Det är tungt ibland. Och speciellt när andra i ens omgivning låter tvivlet gro i en. Varför gör man så egentligen? Som tur är så är de flesta snälla och av de som läst min bok har jag fått väldigt fina recensioner som jag plockar fram och läser när det känns tufft. 
 
Så vad ville jag ha sagt med det här inlägget? Jo, två saker:
  • TACK till alla er som stöttat mig ❤ Det är tufft att nå ut, men ni som köpt, recenserat, tipsat vidare, gett mig feedback och berättat om hur era barn upplevde boken, ni ger mig så mycket glädje att jag vet att jag gjorde rätt när jag valde att ge ut min bok. 
  • GE INTE UPP DIN DRÖM. Vägen är aldrig rak, och ibland måste man gråta lite. Men ge inte upp. Vad din dröm än är. Du klarar det och en dag sitter du och är så glad att du klarade det!
 
 
#1 - - Helenes underbara jul:

& så fin bok det är. Jag älskar Thure och boken står framme i en av mina displayhyllor så att jag ser den varje dag och kan läsa ett kapitel eller två när andan faller på. Hoppas du skriver fler böcker!

Hälsningar
Heléne

Svar: Åh vad glad jag blir <3 <3 <3 Det värmer verkligen!
Julkulan