Julklappstips för barn 3-6 år

Julklappar till barn, det är ju det allt går ut på inte sant? För min del är det åtminstone en kategori jag snarare får bromsa mig lite och inte köpa allt de vill ha... Men däremot vill jag som mamma gärne ge dem böcker för det kan man inte få för mycket av! 
 
Här kommer lite tips om böcker som jag själv köpt eller är intresserad av att köpa för åldrarna 3-6 år och uppåt.
 
Boken O-vännerna av Christina Fröman Isaksson är en bok som jag köpt till min 4-åring och den blev riktigt populär. Det handlar om virus och bakterier i olika figurer. Jag köpte till fingerdockor av karaktärerna som författaren Christina syr själv till min tjej och det blev en riktig hit i kombination med boken. 
 
Böckerna Igelkatten och Våga vara rädd Igelkatten av Yildiz Ilgar är böcker som kan hålla en 5 åring i handen när den ska vidare från förskolans trygghet och börja skolan. Barnet kommer komma i kontakt med många olikheter och försöka att förstå och acceptera den förändring och känslor som väntar, inte minst hos sig själv. 
 
 
Klicka på bilderna för att komma till Bokus och läsa mer om böckerna.
 
 
Boken Tjugoen dagar av Ulrika Gelius-Lundberg är en bok som passar från 3-8. Det handlar om en pojke som väntar på att hönsägg ska kläckas, så det är extra kul att ge till någon som har höns eller ska skaffa, eller är nyfiken på det och naturen. 
Klicka på bilden för att komma till Adlibris och läsa mer om boken
 
 
Boken Nelle and the willow av Cecee Rowland-Huss är en bok på rim på engelska. Den passar till alla barn som har ett intresse för engelska, både för yngre med högläsning men också för barn som börjat läsa engelska i skolan upp till 12 år kanske. Den handlar om att inte glömma att uppskatta familjen och det man har, så ganska julig på det sättet. 
 

Klicka på bilden för att komma till Bokus och läsa mer om böckerna.
 
 
Boken Sjöjungfruns äventyr i Östersjön av Linda Ågren är en till bok som jag har köpt redan till min 7-åriga systerdotter, men borde köpt till mina barn med. Det är en bok som handlar om hur Östersjön mår och jag som halvölänning tycker det är ett väldigt viktigt ämne. Sen att boken är skriven av en riktig sjöjungfru gör ju inte upplevelsen sämre för barnen som läser den. :)
 
Klicka på bilden för att komma till Bokus och läsa mer om boken
 
Boken Björnen Bruno på promenad av Anna Bergman är en bok på rim och har fina bilder skapade av naturen.
Klicka på bilden för att komma till Bokus och läsa mer om boken
 
 
Böckerna om Rolf och hans vänner skrivna och illustrerade av systrarna Carita Filipsson och Petra Nyqvist är även de böcker jag har här hemma till mina barn. De tar upp miljö/hållbarhet, vänskap, omtanke och att alla är olika men man kan ändå vara vänner. 
 
Klicka på bilderna för att komma till Adlibris och läsa mer om böckerna
 
Boken Som vanligt, Einar? av Eva Arnström Sundman passar till barn i förskoleåldern och handlar om en tyst och ensam pojke som får en vän. 💗
 
Klicka på bilden för att komma till Bokus och läsa mer om boken
 
Boken När farfars finger försvann av Hanna Ingvarsson är en bok som står på min önskelista till barnen. Det handlar om farfars försvunna finger och passar till barn som gillar lite tokiga historier.
 
Klicka på bilden för att komma till Bokus och läsa mer om boken
 
Sist men inte minst boken Noriko på äventyr i tången av Marie Lenngren passar till barnen (ca 4-9) som är intresserade av havet och naturen. Boken är skriven av en marinbiolog och tar med er på ett äventyr i tångens värld. 
 
Klicka på bilden för att komma till Adlibris och läsa mer om boken
 
Jag hoppas att ni hittade något som passar och lämna gärna en kommentar om det var lite nya och kul böcker för er :)