Julklappstips till mormor, morfar, farmor, farfar

Just det här kan vara den svåraste kategorin någonsin. Vad ger man till någon som har allt?Först får man ju lägga till att det är väldigt individuellt med den här kategorin. Vad gillar just DIN mormor/morfar eller farmor/farfar? Här kommer jag med lite tips och om ni kommer på något mer så tipsa gärna i kommentarerna!
 
Tips nummer 1 som jag tror de flesta blir väldigt glada över är fotoalbum eller bilder på barnbarn. Jag har tidigare haft nyföddfotografering och barnfotografering hos fotografen Marielle Stensson och hennes studio Varaifokus (Bra tips för er som bor i närheten av Vara, hon är helt fantastisk) och sedan gjort album eller tavlor av bilderna till barnens mormor, morfar och farmor. Tror det är det de blivit allra allra gladast över. 
 
 
Ett annat tips, men det här beror ju helt klart på hur han/hon ställer sig till detta, är ett DNA-kit från till exempel MyHeritage Det är inte alla som vill lämna DNA, men många tycker detta är väldigt kul och spännande både för att släktforska och för att se vilken bakgrund man har. De flesta i min familj har gjort detta och det var en liten upplevelse i sig att få resulatet då vi är en mix av svenskar och greker (jag har tex dna från spanien och england med, min grekiska mamma har både från finland och kina och min svenske pappa från grekland!)
 
När vi ändå pratar om just släktforskning, ett annat tips om det har släktforskats redan är att rita upp ett riktigt fint släktträd av det man forskat fram och rama in. Jag gjorde det till min pappa när han fyllde år för några år sedan och det var uppskattat och hänger uppe än. 
 
Pappas släktträd
 
En annan present till någon som har allt är något som inte kräver plats. T.ex. en upplevelse, ett löfte om exempelvis att hjälpa till med något de behöver som renovering, presentkort till Bauhaus eller liknande eller varför inte blompaket? Har inte köpt därifrån själv ännu, men tyckte det såg fiffigt ut. Ett tips är att ge dom som en prenumeration (fast manuell) tex nytt blompaket varannan vecka i tre månader. Det kanske redan finns andra företag som har prenumeration, men har inte hittat själv något som iaf jag har riktigt råd med och då är ju detta ett sätt. 
 
 
Som tidigare nämnt så har jag tack vare mitt skrivande kommit i kontakt med fantastiska författare. Ibland kan det vara svårt att hitta rätt när man är ute efter en bok så här tänker jag lyfta fram några som kanske skulle kunna passa fint till den här kategorin.
 
Och jag väntade skriven av Elin Hedlén är en historisk kärleksroman som utspelar sig i Sverige under 1900-talet.
 

Klicka på bilden för att komma till Bokus och läsa mer om boken
 
Emma och Pekka- De kom från Tornedalen av Marie Morin är en gripande berättelse om två personers liv som tar dem från Tornedalen till nya staden Kiruna i början av 1900-talet. För den historieintresserade.
 
Klicka på bilden för att komma till Adlibris och läsa mer om boken
 
Böckerna En värld att vinna och uppföljaren Hopp och Ruiner skrivna av Anna Fröding. De handlar om Tyskland strax innan och efter det nazistiska maktövertagande ur det lite ovanliga perspektivet den inhemska oppositionen. Passar alltså för alla som är intresserade av europeisk nutidshistoria och det våldsamma 1900-talet. 
 
 
Klicka på bilderna för att komma till Adlibris och läsa mer om böckerna
 
Aldrig mer Sankt Petersburg av Åke Sandahl. Passar till den historieintresserade och handlar om en familj som emmigrerar österut. 
 

Klicka på bilden för att komma till Bokus och läsa mer om boken
 
 
Boken Europatankens historia, från antiken till brexit av Martin Klerung handlar om hur man sett på europeisk integration genom historien. Det är en populärvetenskaplig bok som passar alla historieintresserade.
 
 Klicka på bilden för att komma till Adlibris och läsa mer om boken
 
Det var några tips från mig iallafall. Hoppas att något funkar för er och skriv gärna i kommentarerna om det har hjälpt eller om ni kommer på något annat att lägga till här :)